Wetenschappen, wiskunde en technologie, een sleutel voor onze toekomst!
Basis en secundair onderwijs
Franse gemeenschap
Vlaamse gemeenschap
Franse gemeenschap
Eerste laureaat
Project:
Een crazy machine die wetenschap en technologie in de kijker zet door schooluitval te bestrijden
De leerlingen en leerkrachten van de Classe Atelier(s) de l’Institut Technique et Commercial des Aumôniers du Travail in Boussu, vertegenwoordigd door Olivier Vercauteren en Ludovic Rupini.
Een emanciperend en speels avontuur van wetenschap en technologie door het maken van een crazy machine, waarbij een bewust complexe kettingreactie op de meest absurde en grappige manier wordt uitgevoerd.
Project:
Het ontwerpen van interactieve modellen van het menselijk lichaam
Charlotte Van Herpe, Véronique Donnay en het leerkrachtenteam van de EFACF in Gerpinnes.
Het ontwerpen van modellen van het menselijk lichaam om de verschillende systemen op een speelse en digitale manier uit te leggen. We verfraaien deze modellen met educatieve videocapsules die door kinderen zijn gemaakt en werken met robots om deze interactief te maken.
Christelle Collin en Wendy Roba, leerkrachten aan het Koninklijk Atheneum van Izel.
Het project bestaat uit het aanbieden van wetenschapsworkshops aan de leerlingen van het 5de en 6de leeerjaar van basisscholen in de regio. Ze vinden plaats in de laboratoria van de middelbare school. De leerlingen ontdekken op een concrete manier de fascinerende wereld van de wetenschap en de wetenschappelijke benadering door middel van verschillende handelingen.
Natacha Gesquière – Sint Bavohumaniora, Francis wyffels – Ugent, Dwengo vzw, Sofie Meeus – Plantentuin Meise en Jan van de Bulcke - UGent
Een STEM-project voor de derde graad secundair onderwijs dat leerlingen inwijdt in een actueel wetenschappelijk onderzoek rond biologie en klimaatverandering en hen inzichten bijbrengt in artificiële intelligentie, haar werking, mogelijkheden en beperkingen.
Project:
Brede eerste graad : STEM af op jouw toekomst
Brigitte De Baere - GO! Tuinbouwschool Melle, Sofie Vercoutere, GO! Atheneum Gentbrugge, en Benny Vandevoorde - KTA GITO Groenkouter Sint-Amandsberg
STEM af op je toekomst” motiveert leerlingen en engageert hen actief na te denken over hun studiekeuze en zo positief te kiezen voor een STEM-richting.
Bert Galle, Jelle Verschuere en Frederik Wylin van het Technisch Instituut Sint-Lucas in Menen
Eigen kweek is een project waarbij de leerlingen via een experimentele ontdekkingstocht kennismaken met de wondere wereld van de natuur(wetenschap), technologie en wiskunde (STEM). Het aanbieden van een gevarieerd aanbod aan experimenten met een wow-effect heeft als doel de leerlingen te ondersteunen bij het maken van een juiste keuze bij de verdere doorstroming naar het secundair onderwijs, het hoger onderwijs en het werkveld.
Buitenschoolse ondersteuning voor jongeren en hun school
Basis en secundair onderwijs
Franse gemeenschap
Vlaamse gemeenschap
Franse gemeenschap
Eerste laureaat
Project:
Samen op weg naar succes met het Tutoraatprogramma
Het Tutoraatprogramma van Schola ULB in Brussel en al de betrokken personen: leerlingen, tutors, scholen, partners, het personeel en de bestuurders.
Het Tutoraatprogramma, een actie ten behoeve van gelijke kansen, heeft tot doel leerlingen met onderwijsproblemen te helpen en hen opnieuw zin te geven om naar school te gaan. Studenten worden aangeworven om gratis kwaliteitsvolle ondersteuning te bieden in de lagere en middelbare scholen van Brussel.
Dokter Marie Latour, Kristel Notelaers en het vrijwilligersteam van de vzw Ballon Vert in Etalle
Het project heeft als doel bij te dragen aan de integratie en het behoud van kinderen met een zichtbare en niet-zichtbare handicap in het gewone onderwijs, waar mogelijk en zo lang mogelijk, door het gebruik van informatica tools.
Sophie Buysse, Laurens Busschaert en alle jongeren en vrijwilligers van Debateville in Brussel
Debateville is een innovatief debat- en spreekvaardigheidsprogramma waar jongeren hun stem vinden in de samenleving. Tijdens wekelijkse debatateliers versterken tieners tussen 11 en 14 jaar hun taal- en communicatievaardigen, leren ze kritisch, genuanceerd en gestructureerd denken en vergroten ze hun kennis van en betrokkenheid met de samenleving.
Alle jongeren, vrijwilligers & medewerkers van PEP! In Antwerpen vertegenwoordigd door Nadia El Marnissi
PEP! - Positive Education Psychology ! leert, informeert, inspireert & motiveert jongeren om de beste versie van zichzelf te worden (peer-to-peer-bijlessen, rolmodel coaching project, sensibiliseringscampagnes, infomomenten, masterclasses…).
Alle circusdocenten die zich hebben ingezet voor de projecten van vzw Circusplaneet in Gent vertegenwoordigd door Karolien Verelst
Circusplaneet wil kinderen de kans bieden om zich te ontplooien en hun circusdromen waar te maken. Om “iedereen” te bereiken, heeft de organisatie de voorbije jaren ingezet op een laagdrempelige manier om zo kinderen uit de maatschappelijk kwetsbare groepen te bereiken. In samenwerking met de verschillende buurtscholen van Brugse poort, een Gentse stadswijk, hebben ze de voorbije jaren tal van samenwerkingen opgezet, zowel tijdens als na de schooluren