• fr
  • nl
  • de
  • Steun de Stiching
  • fr
  • nl
  • de
  • Project ‘Eigen kweek’

    Bert Galle, Jelle Verschuere en Frederik Wylin van het Technisch Instituut Sint-Lucas in Menen

    Naar jaarlijkse gewoonte krijgen de leerlingen op scholen, in samenwerking met het CLB, een kieswijzer voorgeschoteld. Via deze kieswijzer kunnen de leerlingen kennis maken met hun interessegebieden. Dit alles kunnen wij alleen maar toejuichen! Enig nadeel is, en dat is louter onze persoonlijke ervaring, dat de leerlingen in hele korte periode deze interesses moeten ontdekken. De bedoeling van ons project was en is nog altijd om deze kieswijzer extra aantrekkelijker te maken en wordt gespreid over een langere periode zodat de leerlingen meer tijd krijgen om te ontdekken wat hun interesses zijn op wetenschappelijk vlak.

    Wij zijn enkele jaren geleden gestart en willen de natuur(wetenschap), technologie en wiskunde promoten, wat past bij het STEM-onderwijs.

    Door onze ervaringen in het onderwijs hebben wij ons project ‘eigen kweek’ omgevormd naar een praktische, interactieve moderne tool.

    Natuurkundige fenomenen en technologische realisaties staan hierbij centraal. De experimenten moeten leiden tot een wow-effect en een klare kijk op de waaier aan mogelijkheden binnen de wetenschap. Het is de bedoeling hen zo een eerste aanzet te geven bij het maken van de juiste keuze voor de verdere doorstroming naar het secundair onderwijs. Goede informatie leidt immers tot deze juiste keuzes en gelukkige leerlingen en dit op maat van een eventueel toekomstige beroepskeuze.

    Het concept zelf is vrij eenvoudig: leerlingen bouwen een serre voorzien van elektronische snufjes en proberen een plant zo goed mogelijk te laten groeien. Zij creëren een succeservaring: door hun persoonlijke inbreng groeit de plant sneller.

    Niet het bouwen van de serre zelf maar het wekken van interesse voor de wetenschap is het hoofddoel via de brede waaier aan tools.

    Tot slot geven wij graag mee dat het project mits enige aanpassing bij verschillende onderwijsniveaus toepasbaar is. De basis blijft hetzelfde, de opdrachten kunnen wijzigen.

    Het toevoegen van extra factoren zoals e-twinning met een buitenlandse school (Zweden in ons geval) kunnen het project alleen maar aantrekkelijker maken.