• fr
  • nl
  • de
  • Steun de Stiching
  • fr
  • nl
  • de
  • PEP! – Positive Education Psychology

    Alle jongeren, vrijwilligers & medewerkers van PEP! In Antwerpen vertegenwoordigd door Nadia El Marnissi

    PEP! werd in het voorjaar van 2017 opgericht in Antwerpen met een duidelijke visie: gelijke onderwijskansen voor élke jongere ongeacht sociaaleconomische, etnische of culturele achtergrond. Dit doet PEP! inmiddels al drie schooljaren in Antwerpen, twee schooljaren in Limburg en één schooljaar in Brussel. Onder het motto “Als ik het kan, kan jij het ook” organiseert PEP! verschillende projecten voor jongeren uit het secundair en hoger onderwijs. Onze aanpak onderscheidt zich omdat we in elk aspect van onze methodiek herkenbare rolmodellen voor onze doelgroep centraal stellen. Op jaarlijkse basis bereiken we met onze drie regio’s een 600-tal maatschappelijk kwetsbare jongeren (25+ verschillende migratieachtergronden).

    Met het rolmodel coachingproject richt PEP! zich op het begeleiden en empoweren van jongeren gedurende hun studietraject. De herkenbare rolmodellen weten de jongeren aan de hand van hun eigen leer- en succeservaringen te inspireren en te motiveren om een gepaste kwalificatie te behalen om hun dromen te verwezenlijken. 

    Op basis van de feedback van coaches uit het coachingsproject, begrepen we dat heel wat jongeren naast coaching ook echt nood hebben aan inhoudelijke bijles. Omdat de private bijlesmarkt onbetaalbaar is voor onze doelgroep lanceerden we een nieuw project: peer-to-peer bijles

    Jongeren uit het secundair onderwijs krijgen wekelijks twee uur bijles voor wiskunde en/of talen in kleine groepjes. We volgen hiervoor de peer-to-peer-learning methode; de bijlessen worden gegeven door leerlingen uit de 3de graad van het secundair onderwijs die sterk scoren op deze vakken en dit op een laagdrempelige manier kunnen uitleggen.

    Op verschillende cruciale momenten doorheen het schooljaar informeert PEP! jongeren en hun ouders rond de complexe mechanismes van het onderwijs. Deze informatiemomenten worden zowel bij PEP! georganiseerd als op locatie maar ook digitaal. Dit kan gaan over de structuur van het hoger onderwijs, het toelatingsexamen voor arts en tandarts, het meld-je-aan-systeem, leren leren, verkregen rapport en advies na de examenperiodes en nog zo veel meer.

    Met PEP! geven we ook inspirerende en motiverende talks op aanvraag (lezingen, workshops & gastcolleges). Met deze sensbiliseringscampagnes creëren we een bewustzijn over de heersende onderwijsongelijkheid maar reiken we tegelijkertijd ook good practices aan die iedereen in eender welke context kan toepassen.

    De masterclasses zijn een uniek traject voor jongeren vanaf 16 jaar waarin ze gedurende 12 weken, elke week telkens bij een ander bedrijf een interactieve workshop volgen over een nieuwe topic omtrent technologie, innovatie en ondernemerschap (sessie over social media bij Google, robotica bij NOKIA, laser cutten in een FabLab…).