De communityleerkrachten van Wood-You De Prins Diest vertegenwoordigd door Nele Vanluyten
Leeronderneming en community Wood-You is een arbeidsgerichte houtopleiding die door de combinatie van pedagogische vernieuwingen, contextrijk leren en sociale gevoeligheid een veilige plek wil creëren voor jongeren om zich te ontwikkelen tot vakmensen in spé.
Tweede laureaat
Project:
Leon in de Klas
Kirsten Houthooft van de Cardijnschool Anderlecht in samenwerking met Seppe Baeyens (LEON vzw).
‘Leon in de klas’ brengt elke donderdagvoormiddag een mix van mensen van Cardijnschool, GBS Windroos en toevallige passanten samen in het Huis van Culturen in Molenbeek. Via beweging en dans ontstaat er dialoog zonder woorden en zonder grenzen.
Derde laureaat
Project:
Van kennis tot creatie
Peter Van Hove van KOSH in Herentals
Vak waarin we leerlingen van de tweede graad uitdagen om een domeinoverschrijdend project uit te werken en te realiseren.
Federatie Wallonië-Brussel
Eerste laureaat
Project:
Groeien en rijpen … Creëren en deelnemen… Componeren en interpreteren… Rappen…
Boris Wambach en de « Sens’Ationnels » van het Provinciaal Centrum voor Buitengewoon Onderwijs in Bergen.
Tijdens de muziekles maakten de leerlingen een rap over hun verschillen. Ze hebben namelijk allemaal een zintuigelijke handicap: doofheid, blindheid of dysfasie. Daarna werd een videoclip gemaakt in de school.
Tweede laureaat
Project:
Een harde en dappere wind van Soft Skills neemt de Ursulinen mee
Het leerkrachtenteam van de middelbare school de Ursulinen in Doornik
Omdat er in de school van vandaag nog te veel ongelijkheid van kansen is, omdat we het van vitaal belang vonden om anders te denken, omdat we alle kwaliteiten van leerlingen moeten tonen om hen in staat te stellen te floreren in de wereld van morgen, zijn de Ursulinen de uitdaging van Soft Skills aangegaan...
Derde laureaat
Project:
Bewustmaken van pesten via virtual reality
Het leerkrachtenteam van de anti-pest ambassadeurs van het Koninklijk Atheneum Air Pur in Seraing vertegenewoordigd door Laurent Di Pasquale en Sabrina Pittera.
Ons project omvat de productie van verschillende video's in virtual reality om andere studenten pestgedrag op school te laten ervaren. De gratis toegankelijke en immersieve inhoud, gebaseerd op een script gemaakt en gefilmd door de studenten zelf, dient om al onze eerstejaarsstudenten meer bewust te maken van pesten.