Project:
Innovatieve kleuterwerking: van rups naar vlinder
Kleuterwerking de Springplank Brugge
Innovatieve kleuterwerking de Springplank zet in op onderwijs op maat via teamteaching, creatieve leer- en speelomgeving en oog voor talent. 21ste -eeuwse vaardigheden, cultureel en genderbewust opvoeden zijn de rode draad doorheen de werking.
Tweede laureaat
Project:
De Doezelklas, een klas waar onze kinderen het ZELf DOEn!
Toon Mertens, leerkracht van Doezelklas - Vrije lagere school Heilig Hart Heverlee
De Doezelklas is een klas van de lagere school van het Heilig Hartinstituut Heverlee waar kinderen kunnen doezelen. Doezelen is ZELf DOEn. De focus in deze klas ligt dus op het zelfstandig bereiken van vooropgestelde doelen via vernieuwende, originele en uitdagende activiteiten.
Derde laureaat
Project:
“Is er leven op Mars?”
Chris Dewaele, leerkracht Techniek – Bubao De Torretjes (Torhout)
Een school waar systematisch plaats is voor techniek, waar vanuit de ‘STEM’-didactiek projectmatig gewerkt wordt aan kennis, vaardigheden en belevenis. In het project ‘Is er leven op Mars’ wordt er gefantaseerd, gefilosofeerd, gecreëerd en beleefd. Omdat Leren Leren en Leren Leven belangrijk is!
Franse Gemeenschap
Eerste laureaat
Project:
Schrijven van een boek door leerlingen van het 6de leerjaar van de lagere school
Yves Paul Muret, leerkracht van het 6de leerjaar in de school Saint-Joseph in Ohain (Lasne)
De leerlingen schrijven een roman gebaseerd op een historisch feit, illustreren de verschillende hoofdstukken van hun boek, organiseren een crowdfundingcampagne, maken een publiciteitsfilm, ontvangen journalisten en verkopen hun boek.
Tweede laureaat
Project:
De persoonlijke ontwikkeling van kinderen met een autisme spectrum stoornis
Stéphanie Mathieu, Laurence Jossart, Delphine Sermeus en Mélanie Mahy BUBAO Le Caillou in CINEY
Oprichting en ontwikkeling van een snoezelruimte in de Teacch-klas en een tweede snoezellokaal in de school. Creatie van verschillende software per kind in en buiten de klas voor alternatieve communicatie, autonomie in de organisatie van tijd en taken, voor het aanleren en voor de vrije tijd.
Derde laureaat
Project:
Creativiteit, programmering en wetenschappelijk bewustzijn: de robots «Ozobot» en «Thymio» op ontdekkingstocht in Pairi Daiza
Pascale Op de Beeck, Corinne Durieux, Laetitia Hosselet, Alice Videbien et France Vandamme in BUBAO Les Co’Kain in Kain (Doornik)
Een nieuw concept voor het opwekken voor de belangstelling voor wetenschap in het speciaal onderwijs : gebruik maken van een dynamisch proces met de technologieën van morgen (programmering van educatieve robots).