Het leerkrachtenteam van de school Element in Sint-Andries (Brugge)
Team Element excelleerde in Coronatijden door maximaal in te zetten op de cognitieve functies van onze jongeren: hun zelfstandigheid aanmoedigen in een blijvende verbinding met ons. De digitale wereld rondom ons groeide plots in versneld tempo en bezorgde ons hierbij onnoemelijk veel opportuniteiten. We slaagden in onze doelstellingen en evalueerden onszelf, wat leidde tot de verankering van de ingeslagen weg in een nieuwe visie, geënt op het Nieuwe Autoriteitsmodel: het aanwezige netwerk rond de jongere straalt kracht uit.
Tweede laureaat
Project:
Niet loslaten
Het leerkrachtenteam van de school Het Groene Eilandje in Antwerpen
In het voorjaar van 2020 heeft iedereen zijn meest flexibele zelf moeten zoeken. Op de basisschool Het Groene Eilandje in Antwerpen deden we dat ook. De rode draad: we laten geen enkel kind los.
Derde laureaat
Project:
Laat het voor de liefde zijn!
Het leerkrachtenteam van de Vrije lagere oefenschool Windekind in Vorselaar
In coronatijden is het belangrijk dat je als school voor verbinding zorgt. Onze school laat niemand los. We zorgen voor onze kinderen maar ook voor de lokale en brede gemeenschap. Met hoop en liefde als drijfveren, trekken we alle kinderen over de streep!
Duitstsalige Gemeenschap
Eerste laureaat
Project:
Een optimale begeleiding van onze leerlingen in tijden van corona
De scholengemeenschap van het Bischöfliches Institut Büllingen (BIB)
Tijdens de Coronaperiode heeft het schoolpersoneel tal van maatregelen bedacht om de leerlingen zo goed mogelijk onderwijs te verstrekken en te begeleiden. Deze omvatten individuele ondersteuning en technische apparatuur voor leerlingen met specifieke noden, de levering van lesmateriaal en een diploma-uitreiking in de vorm van een drive-in bioscoop. Door deze gerichte steun en regelmatige contacten konden wij onze leerlingen zowel op persoonlijk als op academisch niveau steunen en aanmoedigen, zelfs in deze moeilijke periode.
Tweede laureaat
Project:
Uitbreiding en verbetering van de digitale communicatie tussen de ouders, de school en de leerlingen
Het directie- en onderwijsteam en de kinderen van de Grundschule Schönberg -Lommersweiler-Neidingen-Wallerode-St.Vith
In een geest van samenwerking hebben de verschillende actoren in onze school (kleuter- en lagere schoolleerkrachten, secretariaat, directie en leerlingen) verschillende projecten opgezet en uitgevoerd om de communicatie en informatie tussen school, thuis en leerlingen te verbeteren en uit te breiden (een kans en een steun vooral in tijden van lockdown en thuisonderwijs!).
Derde laureaat
Project:
We blijven verbonden omdat we online zijn!
De directrice en het lerarenteam van de Städtische Grundschule Oberstadt (SGO) ondersteund door Mevr. Jana Rush (Webdesigner en moeder van een leerling), in Eupen
Op vrijdag 13 maart 2020, de dag van de lockdown, hebben we onze website online gezet, een website die tot dan toe in opbouw was. Diezelfde dag hebben wij al onze leerlingen de codes gegeven om toegang te krijgen tot de site. Binnen de 7 dagen, organiseerden we afstandsonderwijs. Daartoe hebben we op een YouTube-kanaal educatieve video’s geplaatst die door onze leerkrachten zelf zijn gemaakt, een Instagram-account geopend alsook een WhatsApp-groep voor elke klas, om de communicatie tussen de school en de gezinnen te vergemakkelijken, maar ook en vooral om onze jonge leerlingen te kunnen blijven volgen en onderwijs geven.
Franse Gemeenschap
Eerste laureaat
Project:
Online wiskundelessen voor het behalen van een getuigschrift basisonderwijs en secundair onderwijs van de eerste graad
Franck Roch Vel Pokwiczal, Aurélie Duriau en de leerlingen van de Ecole Libre de Coiffure et d’Esthétique “Le Verseau” in Gosselies
Een uitgebreide en interactieve online cursus met uitleg en oefeningen om jongeren te helpen zelfredzaam en actief te worden in hun leerproces in tijden van sanitaire crisis.
Tweede laureaat
Project:
Digitale werkruimten die de differentiatie en individualisering van het leren bevorderen
Het leerkrachtenteam van de basisschool Blocry in Ottignies-Louvain-La-Neuve
Het team heeft digitale werkruimten ingericht, die aangepast zijn aan het klasleven. Zij stellen ons in staat het leren te individualiseren en het zelfstandig werken van onze kinderen, die gewoonlijk zeer afhankelijk zijn van volwassenen, te bevorderen.
Derde laureaat
Project:
De overgang naar digitaal onderwijs: meer dan enkel een antwoord op de gezondheidscrisis
Het leerkrachtenteam verantwoordelijk voor de overgang naar digitale technologie van het Institut Sainte-Marie in Châtelineau
Dit project beschrijft een reeks maatregelen die genomen zijn om elke leerling in staat te stellen te blijven leren in deze bijzondere context van de sanitaire crisis. Dit betekent uiteraard dat de leerlingen moeten worden uitgerust met digitale apparatuur en dat zowel bij de leerlingen als bij de leerkrachten digitale vaardigheden moeten worden ontwikkeld.