Prijzen van de Stichting 2025 : laureaten

30 mei 2025

Proficiat aan de 4 laureaten van wie de projecten de aandacht van onze jury hebben getrokken tussen 70 kandidaturen.

D’BROEJ

D’Broej is gelegen in het hart van de uiterst kwetsbare wijk Peterbos in Anderlecht. Deze vzw helpt kinderen en jongeren tussen de 6 en 25 jaar die in de kwetsbare Brusselse wijken wonen, in de kanaalzone. Ze komen uit verschillende culturen en achtergronden. De missie van D’Broej is hen gelijke kansen te bieden op het gebied van basisbehoeften, identiteit, psychologisch welzijn en sociale inclusie (onderwijs en werk).

Het bekroonde project, Rupture, bestaat al enkele jaren. In het kader van dit programma verlaten jongeren voor enkele dagen hun Brusselse omgeving om naar de Pyreneeën te trekken. Daar wandelen ze, beklimmen bergen, ontdekken de natuur en stilaan ook zichzelf. Tijdens deze tocht verleggen ze voortdurend hun fysieke en mentale grenzen, wat hen helpt om een positiever zelfbeeld te ontwikkelen. Het programma vormt vaak een keerpunt in het leven van deze jongeren, een vertrekpunt voor een echt levensproject. Vanuit het diepgaande reflectiewerk dat tijdens het traject wordt verricht, ontstaan er nieuwe perspectieven, die hen aanzetten om werk te maken van een professionele, opleidings- of levensrichting.

Meer informatie: Antenne Peterbos – Khalid El Addaoui – Peterbos Park, 3 – 1070 Anderlecht

www.dbroej.be

JUP!

Jup! organiseert gratis en toegankelijke improvisatietheaterworkshops voor kinderen en jongeren van 10 tot 26 jaar die te maken hebben met financiële, emotionele en/of sociale kwetsbaarheden. De vzw is actief in Gent, Mechelen en Brussel.

Het bekroonde project, dat de naam “ik-versterkend improvisatietheater” draagt, ontstond in november 2022 uit een samenwerking tussen een gepassioneerde improvisatiespeler, Benny, en een therapeute, Nina, beiden sterk geëngageerd in de sociale sector én het improvisatietheater. Aan de basis lag een vaststelling: veel jongeren kampen met een beperkt of zelfs afwezig sociaal netwerk, wat vaak leidt tot isolement. Tijdens de workshops worden jongeren begeleid via improvisatie-oefeningen die hen helpen hun persoonlijkheid te versterken. Ze beleven plezier aan het spelen in een veilige omgeving waar ze vanuit hun eigen comfortzone een persoonlijk succesverhaal kunnen opbouwen.

Meer informatie: Nina Stoffijn – Kerkstraat 73 – 9050 Gentbrugge

www.jupvzw.be

DES RACINES POUR GRANDIR

Een leerling die zijn houvast kwijt is, is niet beschikbaar om te leren. Zijn of haar familiale achtergrond speelt een doorslaggevende rol in die beschikbaarheid. Vanuit deze vaststelling, gedaan door Vinciane Hanquet, een leerkracht lager onderwijs, is het project Des Racines pour Grandir (in het Nederlands: Wortels om te groeien) ontstaan. Het project wordt uitgevoerd in klassen met jongeren van 10 tot 15 jaar in scholen met een lage sociaaleconomische index en een grote culturele diversiteit. Het nodigt jongeren uit om hun persoonlijke, familiale en culturele geschiedenis te verkennen via artistieke, educatieve en burgerzinbevorderende activiteiten.

Sinds 2012 heeft Des Racines pour Grandir als doel: het stimuleren en versterken van de dialoog binnen families, het creëren van een brug tussen school en gezin, het onder woorden brengen van moeilijkheden om jongeren meer beschikbaar te maken voor het leren, het bevorderen van solidariteit binnen klasgroepen en het voorkomen van alle vormen van pesterijen en geweld.

Meer informatie: Vinciane Hanquet – Square Prévost Delaunay, 113 – 1030 Schaarbeek

www.desracinespourgrandir.com

LA SCIENTOTHÈQUE

In Brussel verlaat ongeveer 20% van de jongeren tussen 18 en 25 jaar de school zonder diploma of kwalificatie. Dit fenomeen treft vooral jongeren uit kansarme milieus en leidt vaak tot langdurige inactiviteit, waardoor een vicieuze cirkel van armoede in stand wordt gehouden. Geconfronteerd met deze vaststelling besloot La Scientothèque in te grijpen voor meer gelijke onderwijskansen. 

Deze Brusselse vzw, opgericht meer dan 20 jaar geleden, wordt bekroond voor haar project ACTE (Autonomie et Compétences Technologiques pour l’accès à l’Education et l’inclusion des jeunes défavorisés, in het Nederlands : Autonomie en Technologische Vaardigheden voor Toegang tot Onderwijs en Inclusie van Kansarme Jongeren). Dit project heeft als doel om schooluitval en de digitale kloof bij Brusselse jongeren van 8 tot 20 jaar uit kansarme milieus te verkleinen.

Via een multidisciplinaire en experimentele aanpak, STEAM genoemd (Science, Technology, Engineering, Arts en Mathematics), leren jongeren deze vakken op een andere manier kennen. Vaak zijn net deze vakken een struikelblok dat tot schooluitval leidt, maar hier worden ze op een toegankelijke en boeiende manier benaderd.

Meer informatie: Patricia Corieri – Wielemans Ceuppenslaan, 139 – 1190 Vorst

www.lascientotheque.be

Foto’s : Julie de Bellaing