Timing en hoe deelnemen?
- Inschrijvingen t.e.m. 28/04/2023
- Indiening van het volledige kandidaatsdossier: 26/05/2023
- Selectie van de genomineerden: juni 2023
- Verdediging van de genomineerde werken: 30/08/2023
- Plechtige proclamatie: 4/10/2023
Je bent leerkracht, GIP-coördinator, technisch adviseur, coördinator, pedagogisch begeleider? GIP dan met je leerlingen mee voor de Prijs Focus Aarde!
De Prijs Focus Aarde richt zich naar leerlingen van het tweede jaar van de derde graad KSO, TSO, BSO die een GIP realiseerden en naar BuSO en CDO-leerlingen die een project of werkstuk realiseerden dat aan de criteria voldoet.
Voor elke gemeenschap wordt een jury samengesteld. Deze bestaat uit vooraanstaande persoonlijkheden uit de wetenschappelijke wereld, de industrie en het onderwijs.
Jury voor de Vlaamse Gemeenschap : Burggraaf Dirk Frimout (voorzitter) – Dirk Coolsaet – Malika De Ridder – Pieter Mestdagh – Wim Minnebo – Philippe Moreau – Tim Vandendriessche – Ludo Wevers – Michael Dillen.
De folder en het inschrijvingsformulier kunnen op deze pagina gedownload worden.
Er worden maximaal 10 laureaten uitgekozen. De leerlingenteams en de school worden beloond met een geldbedrag en een diploma, overhandigd tijdens een officiële prijsuitreiking in het Paleis der Academiën.
Deze vijf scholen, leerkrachten en studenten mogen de titel “Winnaar van de Prijs Focus Aarde” dragen.
Daarnaast worden maximaal 5 eervolle vermeldingen toegekend, ter waarde van €100 per student (met een maximum van €400) en €200 voor de school.
De bedragen voor scholen worden toegekend voor de aanschaf van lesmateriaal.
Samenwerken in een groep kan al vanaf twee personen, maar kan ook het resultaat zijn van een project met de hele klas. Belangrijk is wel dat maximaal 4 leerlingen een individuele prijs kunnen krijgen.
Meestal is een groepsopdracht duidelijk gelinkt aan één vak op school. Het is belangrijk om de link met andere wetenschaps- of technische vakken te laten zien. Ook een verband met algemene vakken wordt aangemoedigd.
Het geheel van de groepsopdracht moet een duidelijke samenhang hebben, en niet bestaan uit losse elementen. De verschillende invalshoeken moeten het grotere plaatje laten zien, bij voorkeur met aandacht voor de maatschappelijke relevantie.
Ja, samenwerken wordt zeker als waardevol aanzien. De grootste bijdragen moeten wel afkomstig zijn van leerlingen uit het secundair onderwijs. Enkel 6 de jaars leerlingen uit KSO, TSO, BSO, BuSO of DBSO richtingen kunnen het werk indienen om aanspraak te maken op een prijs. De bijdrage van externe partners moet duidelijk beschreven zijn.
Ja, zolang aan alle criteria voor deelname is voldaan
In dit geval moeten de deelgips tot één geheel geïntegreerd worden, en moet de samenhang en samenwerking ook toegelicht worden.
Vaak is het slim om te leren uit vorige fouten. Anderzijds moet herhaling natuurlijk vermeden worden. Als je kan aantonen dat er voldoende vernieuwing en creativiteit in de nieuwe GIP zit, kan je zeker opnieuw deelnemen.
Indienen van een volledig dossier geniet een duidelijke voorkeur. De jury kan wel een onderscheid maken tussen hoofdzaak en bijzaken.
Authenticiteit of bronverwerking is één van de criteria waar de jury naar kijkt. Liever een korte lijst met bronnen, die verwijst naar concrete elementen uit de GIP, dan een lange lijst met hyperlinks.
Het werk moet een bijdrage leveren op menselijk, economisch, technologisch of ecologisch vlak. Een zichtbaar resultaat is vaak een plus, maar zeker niet noodzakelijk. Het creatieve of innovatieve aspect van het groepswerk zal dan op een andere manier getoond moeten worden.